Wat doet 3 dagen stemtraining met u?

Gert Verlinden, HR intrapreneur bij Infrax, schrijft zijn bevindingen neer na de stemtraining van Jo Dumon.

Kent u deze klassieker van Albert Mehrabian? Rechtstreekse communicatie bestaat voor 7% uit woorden, 38% uit intonatie en 55% lichaamstaal.

We zoeken met tonnen ijver naar de juiste woorden om anderen te overtuigen. We gieten over onze fijn bemeten woorden een pittige saus lichaamstaal. Misschien heeft een trainer of een ander lichtend voorbeeld (een collega, uw partner, …) u geïnspireerd de passende lichaamstaal te kiezen. Maar wat met factor 3: de intonatie?

Bij mij is dat een manco. Ik kreeg de feedback van mijn baas. “Je moet luider praten”, was zijn devies. Enkele dagen later: nog meer eerlijke feedback, van een externe topconsultant met wie ik samen werk: “Je stem draagt niet ver. Doe wat aan de tonaliteit.” En dus zocht ik een recept.

stem 2

Ik botste op 2 trainingen: ééntje van een halve dag en één van drie dagen. Een halve dag is budgetvriendelijk maar wat is de effectiviteit? Dus maar drie dagen vrijmaken in een overvolle agenda. Is het dat waard?

In de stemtraining van Jo Dumon zit regelmatig humor maar het is geen lachertje. Het is drie dagen keihard werken. Een eerste grote verschil met een klassieke training: hier blijf je niet passief op je stoel zitten. Het is oefenen terwijl je ligt, terwijl je ritmisch beweegt, terwijl je voor de groep staat. Bye bye comfortzone.

Wat ik er persoonlijk absoluut van mee neem:

  • Warming-up! Je stem is een vitaal lichaamsonderdeel. In onze hyper interactieve kantoorjobs is de stem zoals de kuiten van een marathonloper. Die warmt zich ook op vooraleer in prestatiemodus te gaan. Altijd.
  • Zet uw klankkast Dat is iets anders dan roepen. Roepen doe je niet, nooit. Tenzij tegen uw kat. Maak uw mondholte groot, breng uw tong naar voren en laat uw stemklanken vibreren in die ruimte. Even testen? Breng uw vingers tegen uw neusvleugels en voel eens of ze trillen.
  • Oefen uw buikademhaling. In de file, achter uw bureau, in bed, … . Hoe meer u dat doet, hoe evidenter het wordt. Produceer uw klanken tegelijk met het langzaam uitblazen.
  • Projecteer. Gooi als het ware uw stemklanken naar de persoon of het publiek voor u.
  • Niet denken tijdens een presentatie. Uw powerpoint moet u perfect in de vingers hebben zodat u 100% focust op de stand van uw lichaam, uw ademhaling en uw stem.
  • Blijf oefenen. Elke dag. Tot het een gewoonte wordt.

Doe me een plezier en geef me volgende keer feedback op mijn stemgeluid. Ik doe bij u hetzelfde 😉

Gert Verlinden

Ook iets voor u? Schrijf u in voor de volgende Stemworkshop voor professionals.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Geef een reactie

