De zin en onzin van eindejaarsblabla

Kerstdiners, eindejaarsfeestjes en nieuwjaarsrecepties staan voor de deur. Kijk jij uit naar sfeervolle feestdagen? Of zie je op tegen de sociale verplichtingen en bijhorende small talk?

Journaliste An Olaerts ergert zich aan wat ze de “eindejaarsblabla” noemt. Daarom gaat ze op conversatieles. Hoe bied je het hoofd aan oppervlakkige gesprekken over het weer, de kinderen en de laatste mode?

small talk 3

“Het enige wat blabla is, is tijdverlies”, bedenkt ze. Maar is dat zo? Spreken over koetjes en kalfjes maakt deel uit van de menselijke natuur. Small talk of social talk – het woord zegt het zelf – bevordert onze sociale relaties. Denk maar aan de jaarlijkse nieuwjaarsdrink op het werk. Je leert jouw collega’s of werknemers op een andere manier kennen.

Auditieve dekentjes

Michael Foley raadt aan te genieten van die oppervlakkige gesprekken. Hij omschrijft het als “auditieve dekentjes, bedoeld om gerust te stellen en te troosten. Dat dit geluid geen betekenis heeft, moet als een bron van vreugde worden gezien”.

Hunker je toch naar een diepgaander gesprek tussen al die eindjaarsblabla ? Onze meteen inzetbare tips helpen je op weg.

3 tips voor een goed gesprek

TIP 1: Probeer te weten te komen wat belangrijk is voor de ander. Stel: je wil enthousiast over de droomreis vertellen die je eindelijk hebt gemaakt. Maar je wordt onderbroken met de woorden: “Ja, ik ben daar vorig jaar ook geweest. Ik…” Herkenbaar? Niet meteen de basis voor een goed gesprek. Praat dus niet voortdurend zelf, maar stel vragen. Vermijd om je zinnen te starten met “ik…”.

TIP 2: Luister dus écht naar wat de ander te zeggen heeft. Welke woorden en uitdrukkingen gebruikt jouw gesprekspartner vaak? Gebruik deze dan subtiel in je eigen communicatie.

TIP 3: Pas je lichaamstaal en gebaren aan aan de ander. Leun bijvoorbeeld ook naar voor als je gesprekspartner dat doet. Opgepast: overdrijf hier niet in. Dan wordt het een karikatuur en bereik je het tegenovergestelde effect.

Hou zeker onze blog in de gaten. In januari krijg je tips om op nieuwjaarsrecepties ook écht interessante contacten te leggen.

Breng de tips in de praktijk

Krijg deze tips – en nog veel meer – onder de knie tijdens de Leadership & Communication Masterclass. Start op 29 januari.

Heb je niet veel tijd? Wil je de topics snel onder de knie krijgen? Dan is het VIP-traject iets voor jou!

Coach Jo Dumon selecteert een groep van 3 à 4 deelnemers met gelijkaardige doelstellingen, aandachtspunten en achtergrond. We vertrekken vanuit uw professionele situatie, gebruiken persoonlijke cases en verwerven een diepgaande integratie.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s