Leadership and Communication

Gelezen in het tijdschrift Mercedes-Benz Magazine 2-2017 in het artikel van Marc Bielefeld over Alex Thomson, solo-zeiler, tweede in de Vendée-Globe zeilrace 2016-2017*.

Op de vraag “Dat moet enorm vermoeiend zijn” antwoordt Alex onder meer:

“… Er zijn manieren om te zorgen dat je positief blijft denken. Ik wrijf bijvoorbeeld over mijn neus, want dat gevoel associeer ik met een bijzonder mooi moment in mijn leven. Het is een mentale truc. Het is even trainen voordat je dat soort dingen onder de knie hebt. maar ze werken wel.”

Vraag in verband met het hoofd koel houden bij heel zwaar weer in de Zuidelijke Oceaan, golven van tien meter hoog en niemand in de wijde omtrek om te helpen…”Kun je ons een voorbeeld geven?

” Ik maak gebruik van visualisatie technieken.  In plaats van dat ik mezelf aan boord van de boot zie, projecteer ik mijn gedachten en mijn perspectief op het niveau van de wolken. Dat zorgt voor een breder perspectief, waardoor ik beter zie wat er om me heen gebeurt. Ik heb hier echt veel baat bij, maar ik  moest maandenlang oefenen om het onder de knie te krijgen.”

Vraag: “Hoe gaat dat in zijn werk?”

“In mijn gedachten kan ik de boot daadwerkelijk van bovenaf zien. Net als de zee. En ik kan zien dat er geen ijsbergen, overboord geslagen containers of walvissen in de buurt zijn. Dat verlaagt mijn adrenaline peil; de adrenaline giert namelijk door je lijf als je aan het zeilen bent. Dat zorgt vervolgens voor een lagere hartslag, waardoor ik een beetje kan uitrusten en wat kan slapen. Anders draai je door.”

Deze wonderbaarlijke maar effectieve technieken ( ankeren en visualisatie) plus heel veel andere ( communicatievaardigheden, rapport,…) kun je leren in onze open coaching ‘Leiderschap en Communicatie’. Het eerste blok start op  12 oktober 2017. Op onze website vind je de algemene informatie over deze unieke opleiding en de praktische gegevens.

* “De Vendée Globe is een non-stop solozeilwedstrijd om de wereld zonder hulp van buitenaf. De race is in 1989 opgericht en wordt sinds 1992 elke vier jaar gehouden. 

Het is de enige solozeilwedstrijd om de wereld die zonder stops wordt gehouden. Daardoor is het een serieuze beproeving van het individuele uithoudingsvermogen en het wordt door veel zeilers gezien als het ultieme oceaanracen. Om die reden wordt deze wedstrijd ook wel “De Everest der Zeeën” genoemd” (bron Wikipedia:)

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Geef een reactie

