Het conflict in Catalonië: waarom leiders moeten leren beter te communiceren

Afgelopen zondag 1 oktober werd onder de Catalanen een referendum georganiseerd over de onafhankelijkheid van Catalonië. Helaas verliep deze dag niet zonder geweld, en dat zorgde voor een reactie bij de Europese Commissie die alle betrokken oproept om “snel over te gaan van confrontatie naar dialoog”. Ze wil nog niet speculeren over een eventuele bemiddelingsrol. Want elk conflict waarbij een ingreep van derden nodig is, kost uiteraard geld.

Het mag duidelijk zijn dat het referendum op zich niet zal leiden tot een onafhankelijk Catalonië als het onvermogen om te communiceren bij beide partijen blijft aanhouden. De uitslag van het referendum weerspiegelt de opinie van het Catalaanse volk, maar kan hoogstens én hopelijk de aanleiding zijn om de dialoog op te starten. Niet communiceren zal het conflict alleen maar laten escaleren tot de tussenkomst van een derde, in dit geval de Europese Commissie, noodzakelijk wordt.

De onwil of het onvermogen om met elkaar te communiceren vinden we helaas ook terug in de Belgische bedrijfswereld, met tijd- en geldverspilling tot gevolg. Denk maar eens terug aan een situatie waarbij de informatieoverdracht niet helemaal gestroomlijnd verliep en welke gevolgen dit had, op welke schaal dan ook. Open communiceren zit niet ingebakken in ons DNA, en veel bedrijfsleiders voelen niet de nood om hier iets aan te veranderen. Open communiceren voelt aan als zich kwetsbaar opstellen. Zeker wanneer het over slecht nieuws of delicate boodschappen gaat, schuiven we de hete aardappel maar al te graag door, met als gevolg dat er vaak gewoon niet of niet op de juiste manier wordt gecommuniceerd. Op die manier worden conflicten of problemen niet aangepakt, wat zorgt voor een minder goede werking van het bedrijf, geldverspilling en zelfs tot een minder goede reputatie. Net zoals bij het Catalaans-Spaanse conflict de rellen van afgelopen zondag het imago van de politiediensten een flinke knauw hebben bezorgd en op termijn Europa geld kunnen kosten door een tussenkomst van de Europese Commissie.

Er is meer nodig dan een mentaliteitswijziging. Bedrijfsleiders moeten getraind worden om boodschappen op de juiste manier over te brengen en proactief in plaats van reactief te communiceren, dus niet alleen wanneer het ‘echt niet anders kan’. Het is de enige manier om conflictsituaties en pijnlijke misverstanden door slechte communicatie te vermijden. Een conflict mag niet uit de weg worden gegaan maar moet besproken kunnen worden, er mag niet vertrokken worden vanuit (voor)oordelen maar gekregen informatie moet telkens geverifieerd worden… Dit zal niet alleen zorgen voor een efficiëntere werking, ook het imago van het bedrijf kan versterkt worden door een open en correcte communicatie naar de buitenwereld. Hopelijk beseffen ook de Spaanse en Catalaanse leiders op tijd dat de rellen van afgelopen zondag mee in de hand werden gewerkt door hun onvermogen tot constructief overleg.

Frederik Van Beveren

Communicatieverantwoordelijke

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s