Empathie is bijziend

Tijdens het laatste blok van een recente Masterclass Communication en Leadership hebben we gemerkt hoe door ons bewustzijn te vergroten we ongekende vaardigheden ontdekken waardoor onze perceptie van onszelf en van de anderen verandert.

Empathie was tot nu toe not done is in een zakelijke context. We hebben gedurende 2 dagen ermee gespeeld.

Gevoelens tonen in een zakelijke context doe je niet, het is niet veilig. Je toont je zwak enz…. En toch weten we dat we in ons privéleven niet zonder empathie kunnen.

IB - empathyHet woord empathie zoals het nu gebruikt worden heeft voor iedereen een andere betekenis. Meeleven, invoelen enz… Voor de ene is het veilig en voor de andere  bedreigend. We weten niet meer hoe we er moeten mee omgaan om ons nog veilig te voelen. Zeker nu de het sociaal media gebeuren ook al op ons welbevinden inspeelt.

Nog nooit is er zoveel literatuur geschreven over mindfulness, yoga, meditatie. En nog steeds weten we niet wie we zijn, hoe we functioneren en wat we willen.  In dit artikel neem ik kort even ons emotionele functioneren onder de loep.

Ignaas De Visch heeft het in zijn boek over maatschappelijk empathie. Wij hebben het in onze workshops en trajecten over persoonlijke empathie. Empathie en leiderschap hebben nog nooit zo hoog op de ladder gestaan als nu. In de letterlijke zin van het woord gaat dit over invoelvermogen, mee-leven met iemand die het moeilijk heeft, die een depressie heeft, die ontgoocheld is, die bang is, die er een andere mening op nahoudt. Empathie kan als motor gebruikt worden in een gesprek als we er op een bewuste manier mee omgaan.

  • Mogen we onze gevoelens tonen in een zakelijk gesprek ?
  • Welke invloed heeft het al of niet tonen van emoties op de eindbeslissing en het verloop van het gesprek ?
  • Op welke manier kunnen we veilig omgaan met emoties in professionele situaties ?

De eerste stap is het herkennen en bewustworden dat er een emotie is, pas dan kunnen we hier adequaat leren mee omgaan. Dit leren we in onze masterclass leadership en communication skills.

Hoe ervaart u dat in de praktijk?

Wordt vervolgd in een volgende blogbericht…

Johanna Dumon

 

 

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s